Az előadás elhangzott 2019-ben Gödöllőn, az 59. Rátz László Vándorgyűlésen.
Én úgy tanultam az analízist (előbb specmatos gimnazista aztán meg matematikus egyetemista koromban is), hogy először a sorozatok határértékét, aztán a függvények határértékét és folytonosságát, aztán a deriválást és végül az integrálást. Logikus, hiszen a definíciók és tételek így épülnek szépen egymásra.
Viszont amikor így tanítottam, mégis elkezdett nyugtalanítani valami: miért pont azok a definíciók, amik (pl. a határértéké vagy a folytonosságé); egyáltalán miért érdekes ezeket vizsgálni? Nem éppen azért mert a függvény-határérték adja majd a deriválás jó definícióját, a folytonos függvények meg éppen az integrálható függvények legfontosabb osztályát? Az emberiség már régóta vígan derivált és integrált, mire Weierstrass és kortársai megalkották azokat a definíciókat, amelyekre az analízist felépítjük...
Na de akkor mit is kellene először tanítani?
Az előadásom célja, hogy együtt gondolkodjunk ennek lehetőségeiről.
Megtekintés | Letöltés | |
Előadás | ![]() |
![]() |