Árki Tamás és Hraskó András

Kísérletező geometria

Készült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány (KOMA) támogatásával


bit00101b feladatAdott a síkon az e kör, amit egy billiárdasztalnak képzelünk. Adott még az A és a T pont úgy, hogy T illeszkedik az e körre, A azonban nem. Egy pontszerű billiárdgolyó az A pontból indul és a T pontban a billiárdasztal falán ütközik. Szerkesszük meg a golyó ütközés utáni pályáját!
A(z) bit00101b feladat 1. megoldásaAhogy egy nagyon nagy sugarú kört, ha csak egy piciny darabját látjuk, akkor alig tudjuk megkülönböztetni az egyenestől, ugyanúgy egy tetszőleges kör bármelyik pontja közvetlen környezetében alig tér el egy egyenestől, az abban a pontban húzott érintőtől. A billiárdgolyó úgy pattan vissza, mintha a T pontbeli érintőről pattanna vissza. Tehát az bit00101_01meg.a. ábrán látható két egyvonalas szög egyenlő (és a két kétvonalas is).

bit00101b_01meg.a. ábra

A pálya szerkeszthető az AT félegyenesnek a T-beli e′ érintőegyenesre T-ben állított t merőlegesre (sugáregyenesre) való tükrözéssel, vagy szögmásolással.
Javaslatok folytatásra a(z) bit00101b feladat után: Az bit00101c, bit00102b, feladatok.