Árki Tamás és Hraskó András

Kísérletező geometria

Készült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány (KOMA) támogatásával


bit00201 feladatAdott a síkon az e egyenes és az egyik oldalán az A és a B pont. Szerkesszük meg annak a pontszerű billiárdgolyónak a pályáját, amely az A pontból a B pontba megy és menet közben az e egyenesen, mint a billiárdasztal falán ütközik.
A(z) bit00201 feladat 1. megoldása

Induljunk ki a kész ábrából (bit00201_01meg.a. ábra)! Jelölje a szerkesztendő ütközési pontot e-n T!

1. A billiárdasztal e falán úgy ütközik a golyó, hogy az I.a. ábrán jelölt kétvonalas szögek egyenlők lesznek.

bit00201_01meg.a. ábra

2. Tükrözzük az A pontot az e egyenesre! A kapott A' pontra az ATA'∠ szög szögfelezője az e egyenes, azaz a bit00201_01meg.b. ábrán jelölt kétvonalas szögek egyenlők.

3. Az 1., 2. észrevételek alapján megállapíthatjuk, hogy az A'T, BT egyenesek is egyenlő szögben hajlanak az e egyeneshez, így A', T, B egy egyenesre esnek (bit00201_01meg.c. ábra).

4. A T pont tehát az A'B egyenes és e metszéspontja.

bit00201_01meg.b. ábra
bit00201_01meg.c. ábra
bit00201_01meg.d. ábra

A(z) bit00201 feladat 1. megoldásának 1. megjegyzéseA Sulinet oldalain játékot is találunk: http://www.sulinet.hu/tart/fcikk/Kcj/0/26687/1