Árki Tamás és Hraskó András
Kísérletező geometria
Készült a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány (KOMA) támogatásával
Egy kör (k) alakú kerék csúszás nélkül gördül egy ugyanakkora sugarú rögzített kör (e) körül. Rajzoljuk meg a mozgó kör kerülete valamely pontjának pályáját.
|
szv00201_fel_a. ábra.
|
Megoldás Cabrival:
1. | Az O, A pontok felvétele; |
2. | Az O kp-ú, A-n átmenő e kör felvétele; |
3. | A T pont felvétele e-n; |
4. |
Tükrözzük O-t T-re: Q. (A Symmetry gomb után előbb O-ra, majd T-re klikkelünk); |
5. | A Q kp-ú, T-n átmenő k kör felvétele.; |
6. | Segédpont felvétele az AT íven: I0; |
7. | Ív rajzolása () T-ből I0-n át A-ig (az Arc gomb után T, I0, A); |
8. |
A TI0A ív hosszának mérése. ("Distance and Length" ) A kapott szám elmozdítása, hogy ne legyen útban; |
9. | Az I0 pont elrejtése; |
10. |
Távolságátvitel ("Measurement transfer" ): A TA ívet átmásoljuk k-ra T-től. A Meas. Tr. vezérlőgomb megnyomása után rendre a számra, a k körre, T-re klikkelünk; |
11. | A kapott pont P. (Ha P az ellenkező irányba került k-n, mint akartuk, akkor berajzoljuk az OT egyenest és tükrözünk rá.) |
12. | Segédpont felvétele a TP íven: I1; |
13. | Ív rajzolása () T-ből I1-n át P-ig; |
14. | Az I1 pont elrejtése; |
15a. | A kurzorral megfogjuk a T pontot és vonszoljuk a körön. Előzetesen bejelölhetjük, hogy P nyoma ("Trace on/off" ) látszódjék |
15b. | Bejelöljük, hogy P nyoma látszódjék("Trace on/off" ), majd Animációt indítunk ("Animation" ), T mozogjon az e körön. |
15c. | Bejelöljük P mértani helyét ("Locus" ), miközben T fut az e körön. (Locus, P, T a sorrend). A fölösleges dolgokat elrejtjük. |
|
|
szv00201_fel_a. ábra. A kép
|