9-10. óra: A LEGNAGYOBB KÖZÖS OSZTÓ és a LEGKISEBB KÖZÖS TÖBBSZÖRÖS
F.:
Építsd fel az összes osztóját a 150-nek és a 100-nak. Válaszd ki a közöseket.150 = 2·3·5·5 | 100 = 2·2·5·5 | ||
A 150 osztói | A 100 osztói | ||
0 prím | 1 | 1 | |
1 prím | 2, 3, 5 | 2, 5 | |
2 prím | 2·3, 2·5, 3·5, 5·5 | 2·2, 2·5, 5·5 | |
3 prím | 2·3·5, 2·5·5, 3·5·5 | 2·2·5, 2·5·5 | |
4 prím | 2·3·5·5 | 2·2·5·5 |
Közös prímtényezők a 2
és az 5, ezekből épülnek fel a közös osztók: 1, 2, 5, 2·5,
5·5, 2·5·5.
Ezek közül a legnagyobb, a 2·5·5.
Két vagy több (de véges sok) szám osztóinak száma véges, ezért ezek között
mindig van legnagyobb, melyet az összes KÖZÖS PRÍMTÉNYEZŐ felhasználásával
építünk fel. Előbbi példánkban egy 2-es és két 5-ös tényező
közös, melyekből épített 2·5·5 szorzat a
legnagyobb közös osztó.
F1.:
Melyik az a legnagyobb szám,F2.:
A megadott számokból alkoss számpárokat minden lehetséges módon! Hány olyan számpárt találtál, amelyeknek a legnagyobb közös osztója az 1?F3.:
(a tankönyvben 9. feladat) Egy esküvőn 416 poharat és 224 tányért hordtak ki az asztalokra. Minden ünneplőnek ugyanannyi pohárral és ugyanannyi tányérral terítettek. Hányan lehettek az esküvői vacsorán, ha tudjuk, hogy 30-nál többen fogadták el a meghívást.F4.:
Két szám legnagyobb közös osztója a 12, az egyikszám 48. Mennyi lehet a másik? (részletes megoldás)F5.:
Három természetes szám közül az első kettő legnagyobb közös osztója a 6, a második és harmadik legnagyobb közös osztója a 10. Mi lehet ez a három szám? (részletes megoldás)F6.:
Hány olyan tovább már nem egyszerűsíthető 0 és 1 közötti tört van, amelynek 100 a nevezője? (részletes megoldás)F7.:
Lucának két testvére van. Hármójuk életkorának szorzata 30, összege 14. hány évesek külön-külön? (A gyerekek életkora egész szám) (részletes megoldás)
A LEGKISEBB KÖZÖS TÖBBSZÖRÖS fogalmát jól előkészítette néhány órával
ezelőtti táblázatos feladatunk, térjünk most vissza hozzá. (játék4)
Megjegyzés:
Elég visszalapozni füzetünkben, hiszen oda beragasztottuk már a színezett táblázatokat. Gyengébb osztályokban újra „elsüthetjük” más számokkal, nem baj, ha a tapasztalat megerősítést nyer, de folyamodhatunk más ötlethez is.Kérdéseink:
Vitatkozzunk bátran a
legnaivabban, minél hitelesebben vagyunk tájékozatlanok, annál inkább vannak
együtt velünk egy vitában a gyerekek. Az így kiérlelt fogalmak tulajdonságait
jól értik és megjegyzik.
Nálam nagyjából így alakul egy efféle vita:
Mely számok vannak kékkel és pirossal színezve?
- Azok, amelyek 3-nak és 5-nek többszörösei; A 15-tel osztható számok
Hogy kerül ide a 15?
- Osztható 3-mal és 5-tel is.
AHA! Értem! A 60 is ilyen, tehát azok a számok vannak kékkel és pirossal
színezve, amelyek a 60-nak többszörösei.
- Nem csak azok! Az a baj, hogy a 60 nem elég kicsi.
Jó, akkor legyen 45, vagy 30. (Legkésőbb ezen a ponton győz a tanári
„kekeckedés”)
- A 15 a LEGKISEBB olyan szám, amelyik 3-nak és 5-nek is többszöröse, ezért a 15
többszörösei jelentek meg.
Megjegyzés:
Ha az osztály jól megértette a prímek tégla-tulajdonságát, akkor itt egyszerűen sarokba szorítanak mondván: Ha egy szám osztható 3-mal és 5-tel, akkor téglái közt legalább egy 3-as és legalább egy 5-ös szerepel. Ebből pontosan annyi következik, hogy 3·5=15-tel osztható, se több, se kevesebb.Vitánk során eljutunk a
legkisebb közös többszörös fogalmához. Időzzünk el a kérdésen, vajon
bármely 2, 3, 4… számhoz található-e ilyen szám. (Persze. Közös többszörösök
vannak – végtelen sok – hiszen pl. a számok szorzatának minden többszöröse is
ilyen. Legkisebb is van közöttük. Mi tudjuk, hogy a természetes számok bármely
részhalmazának van legkisebb eleme, ezt azonban diákjainktól nyilván nem fogjuk
és nem is akarjuk hallani. Azonban e tényt ők éppúgy érzik, és ügyesen
körülírják, hogy hol keressük. Lehet maga a legnagyobb szám pl.: = 10, vagy
lehet a számok szorzata, pl.:
. A KÖZÖS TÖBBSZÖRÖS nem lehet kisebb a
megadott számoknál, mert ezeknek többszöröse, de nem is nagyobb a szorzatuknál,
mert a szorzatuk már közös többszörös. Ezért e kettő között meg lehet
találni.
F1.:
Építs olyan számot, amely oszthatóMegjegyzés:
Építkezős módszerünk előnye, hogy nem kell mutatnunk eljárást a lkkt előállítására, anélkül is megoldják e feladatokat könnyedén. Néhány ilyen építkezés után fogalmaztassuk meg a gyerekekkel, hogyan állítható elő a lkkt. Előfordul, hogy már ekkor észreveszi egy-egy gyerek, hogy a lkkt előállítható az számok szorzatából úgy, hogy a lnko-val elosztjuk a szorzatot. Az ilyen gyerek azután szívesen alkalmazza is ezt a módszert a lkkt előállítására.